Julkaistu 12.5.2014

Palveluportaali Aila on avattu

Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto on avannut palveluportaali Ailan. Ailassa tietoarkistoon tallennetut aineistot ovat rekisteröityneiden asiakkaiden saatavilla kunkin aineiston käyttöehtojen mukaisesti. Tietoarkisto odottaa muutoksen tehostavan ja nopeuttavan aineistojen toimituksia merkittävästi. Asiakas voi itse tehdä aiempaa tarkempia hakuja aineistoista ja ladata aineistoja käyttöönsä heti kirjauduttuaan palveluun.

Aila tukeutuu HAKA-käyttäjätunnistusjärjestelmään. Yliopistojen ja korkeakoulujen henkilökunta ja opiskelijat voivat kirjautua Ailan käyttäjiksi omilla käyttäjätunnuksillaan. Muut asiakkaat hakevat Ailan käyttäjätunnusta tietoarkiston asiakaspalvelusta.

Aineistoluetteloa on mahdollista selata ja tehdä aineistohakuja kirjautumatta palveluun. Ladatakseen aineiston pitää kirjautua.

Aineistoilla on erilaisia käyttöehtoja. Osa aineistoista on saatavissa opetukseen, opiskeluun ja tutkimukseen, osa vain tutkimukseen. Lisäksi joitakin aineistoja voi saada käyttöönsä vain erillisellä luvalla. Näitäkin lupia haetaan Ailan kautta. Ailassa on myös joitakin avoimia aineistoja, jotka voi ladata rekisteröitymättä.

Tietoarkiston vanha aineistoluettelo on saatavilla toistaiseksi, mutta aineistotoimitukset jatkokäyttäjille hoidetaan Aila-palveluportaalin kautta.

Lisätietoja:

Asiakaspalvelu